ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

واکسن کرونا احتمالا پاییز به ایران می‌رسد

  • کد خبر: ۴۱۸۴۵
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
واکسن کرونا احتمالا پاییز به ایران می‌رسد
پس از ۴۲ روز هنوز هیچ عارضه جانبی در دریافت‌کننده‌های واکسن روسی کرونا دیده نشده و احتمال دارد واکسن کرونا پاییز به ایران برسد.
به گزارش شهرآرانیوز، ساخت واکسن کرونا در کشور‌های مختلف به مراحل پایانی نزدیک شده و از گوشه‌و‌کنار خبر‌هایی به گوش می‌رسد که نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمده است.

همزمان با شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ در مسکو، گزارش امیدوارکننده‌ای از عملکرد واکسن ساخت روسیه در نشریه معتبر پزشکی لنست منتشر شده و حالا خیلی از تردید‌های قبلی درباره مؤثر بودن واکسن ساخت روسیه کنار رفته است. از طرفی از آمریکا هم دو روز پیش خبر رسید که توزیع واکسن در این کشور از ۱۱ آبان آغاز می‌شود.

دانشگاه آکسفورد هم اعلام کرده از آبان یا آذر امسال واکسنش را عرضه می‌کند. در کشور‌های دیگر از جمله چین، آلمان و هند هم پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما این فرضیه بین عموم مردم وجود دارد که بین این کشور‌ها به دلیل مسائل سیاسی احتمال اینکه واکسن روسیه به دستمان برسد بیشتر است.

نشانه‌هایی هم برای این فرضیه خوشبینانه سراغ داریم که شاید در امسال واکسن در ایران توزیع یا حتی تولید شود و عید نوروز ۱۴۰۰ از کابوس کرونا خلاص شویم.

اول ببینیم چه اتفاق جدیدی افتاده که حتی رسانه‌های غربی که پیش‌تر نگاه بدبینانه‌ای نسبت به واکسن کرونا داشتند حالا به آن امیدوار شدند؟ این هفته مقاله‌ای در نشریه معتبر پزشکی لنست انگلیس منتشر به چاپ رسیده که در خبرگزاری‌هایی مثل سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی هم انعکاس پیدا کرده است. در این مقاله توضیح داده شده که روی هر ۷۶ دریافت‌کننده این واکسن پس از ۴۲ روز هنوز هیچ عارضه جانبی دیده نشده و بعد از ۲۱ روز آنتی بادی در تمام داوطلبان به‌وجود آمده است.

نتایج ثانویه این آزمایش بالینی هم نشان می‌دهد که پس از ۲۸ روز از تزریق واکسن سلول‌های تی در بدن به وجود آمده است. مابقی اطلاعات منتشر شده در این مقاله بشتر اصطلاحات علمی و تخصصی است که در نقل آن‌ها در اینجا شاید جذابیتی نداشته باشد.

تا اینجا این نکته را داشته باشید که واکسن اسپوتنیک ۵ نتایج امیدوارکننده‌ای داشته و همانطور که پیش‌تر وعده داده شده بود تزریق این واکسن در سطح گسترده هم در مسکو آغاز شده است. گفته شده در مرحله اول معلم‌ها و بازنشسته‌ها می‌توانند به صورت داوطلبانه این واکسن را تزریق کنند. دیروز وزیر دفاع روسیه و شهردار مسکو هم اعلام کردند که این واکسن به آن‌ها تزریق شده است.
 

چرا امیدواریم که واکسن کرونا در زمستان امسال به دست ما برسد؟

دیروز مصاحبه‌ای منتشر شد از دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا که از احتمال توزیع واکسن کرونا از اوایل سال آینده میلادی خبر می‌داد. اویل سال آینده میلادی هم یعنی ابتدای زمستان امسال.

او توضیح داده که ممکن است در زمستان واکسن کرونا وارد بازار بعضی از کشور‌ها شود. البته ناگفته نماند که سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش زمان دسترسی عمومی به واکس کرونا را اواسط سال آینده میلادی تخمین زده بود. یعنی بر این اساس توزیع واکسن کرونا می‌رود برای بعد از عید سال ۱۴۰۰.

یک نکته را، اما باید مورد توجه قرار داد که سازمان بهداشت جهانی ملاحظاتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و وقتی از دسترسی عمومی حرف می‌زند منظور رساندن واکس به همه کشورهاست وگرنه این را می‌دانیم که چند روز پیش ۷۶ کشور ثروتمند جهانی متعهد شدند که در خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا در تمام کشور‌های جهان مشارکت کنند.

از طرفی در ایران هم هفته پیش رئیس جمهور دستور داد که به سرعت برای خرید واکسن کرونا اقدام شود. ضمن اینکه کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه هم دو روز پیش با مقامات روسیه برای تولید مشترک واکسن کرونا وارد مذاکره شد.

چند روز پیش وزیر بهداشت روسیه هم گفته بود که فعلا امکان فروش واکسن به کشور‌های دیگر را نداریم، اما تکنولوژی آن را صادر می‌کنیم. خلاصه برآیند همه این خبر‌ها این است که فعلا می‌توانیم امیدوار باشیم که تا قبل از پایان امسال واکسن کرونا در ایران هم در دسترس خواهد بود.

منبع: روزنامه هفت صبح
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->